برنامه آموزشی:
- دانشجو بتواند پرونده بخش (شامل تشخصیص بیماری)را بصورت صحیح کامل کند
- دانشجو اصول کنترل عفونت را بدرستی رعایت نماید
- دانشجو بتواند تزریق بی حسی را بدرستی انجام دهد
- دانشجو اصول تهیه حفره دسترسی را بداند
- دانشجو بتواند حفره دسترسی را به درستی تهیه کند
- دانشجو تکنیک ها و ابزارهای ایزوله کردن دندان هایی با انواع و شرایط مختلف از دست رفتن ساختمان دندانی را بشناسد
- دانشجو بتواند دندان را بدرستی ایزوله نماید
- دانشجو اصول- تکنیک ها و ابزار های مورد استفاده برای پاکسازی و شکل دهی کانال را بشناسد
- دانشجو بتواند پاکسازی کانال و شکل دهی کانال را به درستی انجام دهد
- دانشجو اصول درست تهیه رادیوگرافی اندودانتیکس را بداند
- دانشجو بتواند رادیوگرافی صحیح حین کار تهیه نماید
- دانشجو اصول تکنیک ها و ابزار های مورد استفاده برای پر کردن کانال را بشناسد
- دانشجو بتواند کانال را بدرستی پر نماید
- دانشجو بتواند دندان را بدرستی پانسمان موقت نماید
حداقل های آموزشی:
مدرسین: اعضاي گروه اندودانتیکس
هدف کلی : دانشجویان در پایان دوره بتوانند RCT با کیفیت مطلوب راروی دندانهای کشیده شده انجام دهند.
|
اهداف اختصاصی |
حیطه های اهداف |
فعالیت استاد |
فعالیت دانشجو |
عرصه یادگیری |
زمان |
رسانه کمک آموزشی |
روش ارزیابی
|
انتظار می رود درپایان جلسه دانشجو بتواند :
- مراحل درمانی یک RCT صحیح را به طور دقیق بیان نماید.
- مراحل درمانی یک RCT صحیح را به طور دقیق و با صحت حد اقل 80% ایده آل اجرا نماید.
- access cavity مناسب هر گروه دندانی را با دقت حد اقل 80% ایده آل تهیه نماید.
- working length کانال دندانها را با دقت حد اقل 90% تعیین نماید.
- instrumentation کانال دندانها را با دقت حداقل 90% انجام دهد.
- کانالهای آماده شده را با کیفیت حد اقل 80% ایده آل obturate نماید.
- قوانین infection control را حین کار رعایت کند.
- نظم و انضباط حین کار را رعایت نماید.
|
شناختی
شناختی
شناختی
شناختی
شناختی
شناختی
شناختی
شناختی |
دانشجو پیشاپیش مطالب نظری را فرا گرفته است. در آغاز هرsession مرور مختصر مطالب تئوری و سپس demonstration عملی برروی دندانهای کشیده شده توسط استاد انجام می گیرد.سپس، پرسش و پاسخ در این زمینه صورت می گیرد. در نهایت دانشجو با نظارت استاد، مراحل را روی دندانهای کشیده شده، تمرین می کند.
|
دانشجو با نظارت استاد، مراحل را روی دندانهای کشیده شده، تمرین می کند.
|
کلاس درس |
15 دقیقه (مرور مختصر مطالب تئوری توسط استاد)
15 دقیقه (demonstration عملی برروی دندانهای کشیده شده توسط استاد)
15 دقیقه (پرسش وپاسخ)
2 ساعت (انجام کار عملی توسط دانشجویان)
15 دقیقه (کنترل کارهای عملی توسط استاد و رفع اشکال)
|
کامپیوتر – وایت بورد – کلاس – پوینتر– ویدئو پرژوکتور |
امتحان پایان ترم |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- سیاست مسئول دوره در مورد برخورد با غیبت و تاخیر دانشجو در کلاس درس : گزارش به اداره آموزش
- نحوه ارزشیابی دانشجو و بارم مربوط به هر ارزشیابی :
- در طول دوره : بررسی کارهای عملی دانشجویان در طول ترم بارم :8 نمره
- در طول دوره : حضور و غیاب بارم : 2 نمره
- پایان دوره: امتحان عملی که دردو مرحله، مهارت عملی دانشجویان موردارزیابی قرار می گیرد: (1)امتحان روی دندانهای کشیده تک کاناله (2) امتحان روی دندانهای کشیده چند کاناله بارم: 10 نمره
منابع اصلی درس( رفرانس ): برای هدف1 : Endodontics(principles and practice) Torabinejad & Walton, 4th ed. (2009) -برای اهداف (7-2): Pathways of the pulp, 9th ed. (2006)